Wondervrouwen – Vrijheid voorhanden
Geweldig slot van de Wondervrouwen-trilogie!
Samenvatting
Het is 1972 en de Olympische Spelen worden gehouden in München. In Starnberg vecht Luise om haar kleine kruidenierswinkel te behouden, ondanks de moordende concurrentie van de grote supermarkten. Daarnaast moet ze toegeven dat haar huwelijk voorbij is. De nieuwe echtscheidingswet zorgt ervoor dat zij een gewaagde stap kan zetten. In deze turbulente tijden wordt ze gesteund door haar drie vriendinnen: Helga, die droomt van haar eigen dokterspraktijk, Marie, die al haar energie in haar manege stopt en Annabel, die eindelijk het verleden van haar familie onder ogen durft te zien. Al deze nieuwe kansen doen ze beseffen: het grootste avontuur van hun leven begint nu pas.
Vrijheid voorhanden is het derde deel van de succesvolle Wondervrouwen-trilogie: drie romans over het leven van vier vriendinnen, ten tijde van de economische bloei in het midden van de jaren vijftig tot aan de Olympische Spelen van 1972.
Goed om te weten
- #1 Der Spiegel-bestseller
- Voor liefhebbers van Carmen Korn
- Prachtig beeld van de historische ontwikkeling van Duitsland in de jaren 70
- In Duitsland 250.000 exemplaren van de serie verkocht
Specificaties
Specificaties
ISBN: | 9789056727178 |
NUR: | 302 |
Type: | Paperback |
Auteur(s): | Stephanie Schuster |
Vertaler: | Davida van Dijke |
Prijs: | 26,99 |
Aantal pagina's: | 432 |
Uitgever: | Signatuur |
Verschijningsdatum: | 16-01-2024 |
Specificaties
ISBN: | 9789044933857 |
NUR: | 302 |
Type: | E-book |
Auteur(s): | Stephanie Schuster |
Vertaler: | Davida van Dijke |
Prijs: | 14,99 |
Aantal pagina's: | 432 |
Uitgever: | Signatuur |
Verschijningsdatum: | 16-01-2024 |
Specificaties
ISBN: | 9789046176344 |
NUR: | 302 |
Type: | Luisterboek |
Auteur(s): | Stephanie Schuster |
Vertaler: | Davida van Dijke |
Voorlezer: | Phaedra Kwant |
Prijs: | 17,99 |
Duur: | 12 uur en 38 minuten |
Uitgever: | Signatuur |
Verschijningsdatum: | 08-02-2024 |
Leesfragment
Proloog
Augustus 1973
Marie wist niet hoe diep ze onder de grond waren. Eerst waren ze een ijzeren wenteltrap afgedaald waar geen einde aan leek te komen, en vervolgens liepen ze door een lange galerij en onder massief ogende gemetselde bogen door die de hele stad van onderaf omhoog leken te willen houden. Ze schuifelden met ingetrokken hoofd onder een bovendorpel door waarboven een bord hen in het Frans waarschuwde: halt, hier begint het rijk van de dood! Erachter gaapten reusachtige grotten met schaars verlichte wanden. Rechts en links waren beenderen op soort geordend opgestapeld: schedels, ellepijpen, spaakbeenderen, dijbeenderen enzovoort. Nu besefte Marie pas wat de bewaker bij de ingang had bedoeld toen hij tamelijk streng tegen haar zei: ‘Mais ne mettez rien
dans le sac.’ Ze had hem niet-begrijpend aangekeken. Hij wees op haar rugzak, waarin ze haar schetsboek bewaarde.
‘Zijn er echt mensen die beenderen jatten?’ vroeg ze nu aan Helga, met wie ze aan de voet van een volgende trap op Annabel en Marlene wachtte.
‘Sommigen komen er zelfs speciaal voor,’ antwoordde Helga. ‘Een doodshoofd op je bureau of een schouderblad om mee te pronken, daarmee steel je de show. Als je ze namaakt van gips of plastic, kost dat al meer dan de toegangsprijs hier. Ik zou makkelijk wat extra geld kunnen verdienen als ik voor mijn geachte collega’s een echt menselijk bot meebracht als demonstratieobject voor in hun spreekkamer.’ Toen ze Maries ernstige gezicht zag, verflauwde haar glimlach. ‘Sorry, geintje. Ik zou absoluut geen graf willen verstoren.’
Een jongetje in een gele regenjas haalde Marlene en Annabel in, stoof toen langs Marie en Helga, rende luid joelend om de galm uit te proberen verder en verdween in het donker.
‘Laat me toch, mama,’ siste Marlene. Ze was inmiddels twaalf en vond het duidelijk gênant dat Annabel achterwaarts vóór haar uit de trap afliep om haar te kunnen opvangen als ze viel. Tegen de leuning gedrukt werkte Marlene zich tree voor tree omlaag. Ze kon zich zonder armen moeilijk vasthouden.