Op zijn zevende wordt Naff verteld dat hij niet zomaar een losstaand iemand is, maar tot een volk behoort. Een volk met een eindeloos verleden, dat recent een oorlog heeft overleefd. Dat ‘Ding’, die oorlog, krijgt iets mythisch voor Naff en hij gaat aan de haal met de verhalen die hij erover hoort. Hij hoopt dat zijn familie en zijn volk, wanneer hij maar het juiste verhaal vertelt, de oorlog voorgoed achter zich kunnen laten. Maar dat wordt niet altijd goed ontvangen. In tegendeel. Wanneer Naff op zijn zeventiende voor een cursus ‘Schrijven over de Shoah’ naar Tel Aviv gaat, leert hij wat die geschiedenis voor hem betekent.
Het Grote Niets is tragikomische roman over een jongen die zijn eigen stem probeert te vinden in het grotere verhaal van zijn volk.
De paperback is gesigneerd bij de auteur te bestellen via nadavvissel.nl .
Goed om te weten
#1 Parool Top Tien Fictie
Een originele roman met autobiografische elementen
Over het effect van de oorlog op een generatie die hem niet heeft meegemaakt
‘Voor kinderen bestaat een groot deel van de wereld uit raadsels en ergens opgepikte wijsheid. Nadav Vissel maakt de kinderwereld toegankelijk op een specifieke manier die toch universeel is en weet humor met tragiek te verbinden.’ – Sophie Zijlstra
‘Er is al eindeloos veel geschreven over de Tweede Wereldoorlog, maar toch geeft dit boek een uniek inzicht in “Het Ding”, vanuit het ontwapenende perspectief van een 7-jarig kind. Ontroerend, meeslepend, maar ook ongelofelijk grappig.’ – Jonathan Koopmans
‘Het Grote Niets gaat ergens over, en toch is het een licht en heel prettig te lezen verhaal. Mooie ontroerende scènes wisselen af met hilarische situaties. Ik raad het iedereen aan!’ – M. v.d. Kroonenberg
‘****Het Grote Niets is een origineel boek over de verwerking van de oorlog door de nakomende generatie. Het bevat onvergetelijke scènes en is geschreven met veel gevoel voor het absurde en tragische..’ – Martijn van Lieshout
In de media & meer
Boekpresentatie; Op 16 februari werd Het Grote Niets gepresenteerd bij Boekhandel Scheltema. Nadav Vissel werd geïnterviewd door auteur, journalist en literair criticus Arie Storm. Bekijk online
‘Cynisme geef je door, dat wilde ik niet doen.’ – Interview in Het Parool
Video-interview, gemaakt door Nadav Vissel, over hoe zijn vader een Lintje van Beatrix bemachtigde. De ouders van Naff uit Het Grote Niets zijn op hen geïnspireerd.
Nadav Vissel groeide op in een Joods gezin in het overwegend gereformeerde/protestantse Zaandam. Aan de Universiteit van Amsterdam studeerde hij sociaalwetenschappelijke informatica. Later volgde hij een opleiding tot documentairemaker bij Frans Bromet. Met zijn eindfilm won hij de VERS-publieksprijs. In diezelfde periode begon hij met schrijven. Naast auteur en camerajournalist is hij gidsend schipper Captain Moses. Momenteel werkt hij aan een s
Het Grote Niets is deels gebaseerd op Nadavs eigen ervaringen en voor een groot deel verzonnen (zegt hij). Dat is goed te zien aan onderstaande beelden die hem inspireerden tijdens het schrijven en waarnaar verwezen wordt in het boek.
Klik op de afbeelding voor meer informatie.
Aan de tisj
Op pagina 43 maakt Naff met zijn polaroidcamera een foto van de tisj, wat eigenlijk niet mag. Onderstaande foto, vermoedelijk gemaakt door The Jewish Daily News tijdens Jom Kipoer bij de Belzer Rebbe, diende ter inspiratie voor de scène in het boek in de synagoge in Parijs.
Ongemerkt begon ik mee te zingen. Na een tijdje pakte ik mijn camera. Eén iemand zag het, maar die zei er niets van toen ik een foto maakte.
‘Doe weg die camera!’ zei mijn broer. ‘Dat mag niet.’
Ik nam aan dat een verbod voor mij als zevenjarige niet gold. Je was tenslotte pas religieus aansprakelijk als je je bar mitswe had gedaan.
Aan de tisj
Op pagina 43 maakt Naff met zijn polaroidcamera een foto van de tisj, wat eigenlijk niet mag. Onderstaande foto, vermoedelijk gemaakt door The Jewish Daily News tijdens Jom Kipoer bij de Belzer Rebbe, diende ter inspiratie voor de scène in het boek in de synagoge in Parijs.
Ongemerkt begon ik mee te zingen. Na een tijdje pakte ik mijn camera. Eén iemand zag het, maar die zei er niets van toen ik een foto maakte.
‘Doe weg die camera!’ zei mijn broer. ‘Dat mag niet.’
Ik nam aan dat een verbod voor mij als zevenjarige niet gold. Je was tenslotte pas religieus aansprakelijk als je je bar mitswe had gedaan.
Oom Berend
Op pagina 78 vertelt Naffs vader over de familie aan de hand van een fotoalbum. Deze foto komt uit een fotoalbum van Nadavs eigen familie:
Hij legde een fotoboek op mijn schoot.
‘Met dat boek heb ik de letters geleerd! De namen staan naast de mensen.’
‘Even concentreren, Naff. Dat is de familie in Berends slagerij in Warffum, een van de noordelijkste dorpjes van Groningen, het platste platteland dat je ooit gezien hebt. Je opa is er geboren. Een dorp vlakbij is Pieterburen, waar ze die zeehondencrèche hebben.’
Oom Berend
Op pagina 78 vertelt Naffs vader over de familie aan de hand van een fotoalbum. Deze foto komt uit een fotoalbum van Nadavs eigen familie:
Hij legde een fotoboek op mijn schoot.
‘Met dat boek heb ik de letters geleerd! De namen staan naast de mensen.’
‘Even concentreren, Naff. Dat is de familie in Berends slagerij in Warffum, een van de noordelijkste dorpjes van Groningen, het platste platteland dat je ooit gezien hebt. Je opa is er geboren. Een dorp vlakbij is Pieterburen, waar ze die zeehondencrèche hebben.’
De gewraakte tekening
Op pagina 95 maakt Naff een tekening in de McDonalds in Zaandam:
Het gevoel die ochtend was zoals in Parijs geweest, maar minder sterk, ik had het tekenen die hele dag kunnen uitstellen, maar daar in het restaurant was de drang weer toegenomen. Op het papier verscheen Henoch dansend met Hém. Hand in hand. Erboven tekende ik sterretjes.
Op pagina 112 komt tijdens de housewarming de tekening terug:
Gelukkig kwam Het Grote Niets me te hulp en liet me naar mijn hand kijken, waar die tekening in zat. Terwijl ik die omhooghield en heen en weer zwaaide voor de mensen, riep ik: ‘Kijk naar de tekening, kijk naar de tekening, kijk naar de tekening!’
Het rumoer werd oorverdovend. Mijn broer schermde me met zijn lichaam af van de anderen en bracht me naar mijn kamer.
De gewraakte tekening
Op pagina 95 maakt Naff een tekening in de McDonalds in Zaandam:
Het gevoel die ochtend was zoals in Parijs geweest, maar minder sterk, ik had het tekenen die hele dag kunnen uitstellen, maar daar in het restaurant was de drang weer toegenomen. Op het papier verscheen Henoch dansend met Hém. Hand in hand. Erboven tekende ik sterretjes.
Op pagina 112 komt tijdens de housewarming de tekening terug:
Gelukkig kwam Het Grote Niets me te hulp en liet me naar mijn hand kijken, waar die tekening in zat. Terwijl ik die omhooghield en heen en weer zwaaide voor de mensen, riep ik: ‘Kijk naar de tekening, kijk naar de tekening, kijk naar de tekening!’
Het rumoer werd oorverdovend. Mijn broer schermde me met zijn lichaam af van de anderen en bracht me naar mijn kamer.
In de film
Op pagina 169 refereert Naff aan een foto die genomen is tijdens de filmopnames van The Attic: The Hiding of Anne Frank. Hierop is Nadav (jongen met de pet) zelf te zien.
Na de lunch werden we in een rij voor een winkel gezet. Op het moment dat de opname zou beginnen, werd Mary Steenburgen voor mij in de rij gezet. Dat was een beroemde actrice. Jack Nicholson had haar ontdekt.
‘Hé, hé, achteraan aansluiten, hè!’ riep ik. Mary glimlachte alleen maar naar me en negeerde me verder. Ze wist dat ik als een puppy in haar handen was. Er is een foto van vlak na dat moment. Ik sta schuin achter haar. Ze houdt met een hand haar jas dicht. Misschien dacht ze nog aan wat ik gezegd had.
In de film
Op pagina 169 refereert Naff aan een foto die genomen is tijdens de filmopnames van The Attic: The Hiding of Anne Frank. Hierop is Nadav (jongen met de pet) zelf te zien.
Na de lunch werden we in een rij voor een winkel gezet. Op het moment dat de opname zou beginnen, werd Mary Steenburgen voor mij in de rij gezet. Dat was een beroemde actrice. Jack Nicholson had haar ontdekt.
‘Hé, hé, achteraan aansluiten, hè!’ riep ik. Mary glimlachte alleen maar naar me en negeerde me verder. Ze wist dat ik als een puppy in haar handen was. Er is een foto van vlak na dat moment. Ik sta schuin achter haar. Ze houdt met een hand haar jas dicht. Misschien dacht ze nog aan wat ik gezegd had.
Nadav 7 jaar
Nadav 7 jaar
Nadav 7 jaar
Nadav 7 jaar
Leesfragment
‘Wordt de soep niet te zout?’ zei mevrouw Cohen. ‘En zit er wel vlees in?’
‘Hoe bedoelt u? Dat kunnen we toch niet zien vanaf hier?’
‘Laat nou, Naff.’ Dat was mijn moeder.
Oma Boma droeg een blad met kommen soep de kamer in.
Mijn moeder hielp met uitdelen. Ze zette een kom voor mevrouw Cohen op tafel.
‘Nu zullen we het weten,’ zei ik.
‘Ik hoop niet dat het van die Auschwitzsoep is. Van die waterige soep met bijna niets erin, en wat er aan
vlees in zat, was naar de bodem van de pan gezakt. Als je bevriend was met de soepschepper, schraapte die
de lepel er voor je overheen. Als hij je niet mocht, had je alleen water waar wat stukjes kool in dreven.’
Iedereen staarde naar zijn soepkom en keek niet op of om.
‘U mag mijn soep wel,’ zei ik.
Wil jij ook graag op de hoogte blijven van nieuwe boeken en leuke acties? Meld je aan en ontvang het laatste boekennieuws van A.W. Bruna Uitgevers in je inbox!
Bedankt voor je aanmelding of aangepaste voorkeuren. Je ontvangt binnen enkele minuten een e-mail waarin we je vragen je eventuele aanmelding te bevestigen. Het is mogelijk dat deze e-mail in je map ongewenste e-mail terecht komt.
Bezig met laden...
Fijn dat je er bent!
Fijn dat je er bent!
Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketing doeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over de cookies die we gebruiken op deze website en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle categorieën cookies zoals omschreven in ons cookie statement.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites kunnen worden gebruikt om gebruikservaringen te verbeteren. Volgens de wet mogen wij cookies opslaan op je apparaat als ze strikt noodzakelijk zijn voor het gebruik van de site of als ze géén invloed kunnen hebben op je privacy. Voor alle andere soorten cookies hebben we je toestemming nodig. Details van de gebruikte cookies Lees je hier. Geef hieronder je voorkeuren op en klik op ‘Accepteren en doorgaan’
Functioneel
Altijd actief
Functionele cookies maken een website bruikbaar, van basisfuncties als paginanavigatie tot het verlenen van toegang tot beveiligde gedeelten van de website.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruikers. Deze advertenties worden zo waardevoller voor WPG Uitgevers en externe adverteerders.