Wie wil er nu niet, geheel op zijn eigen manier, indruk maken op de mensen die ons het meest na staan, zoals onze familie, onze vrienden en onze collega’s. Maar sommige mensen hebben de ambitie hun bakens nog verder te verzetten. Zij kijken verder dan de grenzen van hun directe omgeving en willen hun invloed doen gelden op mensen die ze nog nooit hebben ontmoet, met andere woorden, op de samenleving als geheel.
En dan zijn er de mensen die nog groter durven dromen. Zij dromen ervan de wereld te veranderen en iets te doen wat nog niemand voor hen heeft gedaan (tenminste, niet op precies dezelfde manier). Zulke mensen hebben zich tot doel gesteld de bestaande modellen te ontwrichten en nieuwe ervoor in de plaats te ontwikkelen. Met hun visie op ondernemen en op sociale verandering willen zij een snelle, zichzelf versterkende groei bewerkstelligen.
Ze dromen met andere woorden van schaalvergroting.
Wij van Masters of Scale zien schaalvergroting niet alleen als een wetenschap, maar ook als een mindset en een onderneming die een gelijke mate van geloof en een bereidheid tot mislukken vereist.
Als entrepreneurs weten we als geen ander wat erbij komt kijken als je een nieuw bedrijfsinitiatief lanceert. Dat geldt vooral in onzekere tijden, als we niet langer op de conventionele manieren van denken kunnen vertrouwen. We begrijpen dat de weg naar entrepreneurssucces vaak niet over rozen gaat en vele doodlopende en onverwachte afslagen kent. En we geloven dat iedereen de mindset van een entrepreneur kan cultiveren en succes en schaalvergroting kan bereiken.
Als je met mensen praat die een onderneming hebben opgeschaald (en wij hebben heel wat lange, diepgaande gesprekken gevoerd), kom je erachter dat de waarheid over opschalen soms anders is dan je had gedacht:
- De beste, meest schaalbare ideeën zijn op het eerste gezicht vaak het onwaarschijnlijkst.
- Als je aan het begin van je avontuur weerstand ondervindt, dan is dat vaak juist goed.
- Eerlijke feedback in een vroeg stadium van de juiste mensen kan je enorm helpen om je idee verder bij te schaven.
- Als je – vooral in de beginfase – dingen doet die niet schaalbaar zijn, dan kun je vaak in een latere fase juist een enorme schaalvergroting bewerkstelligen.
- Zelfs al heb je het in vrijwel alles bij het verkeerde eind gehad, dan kun je nog steeds je doelen bereiken, zolang je de waarheid maar erkent en je plannen aanpast.
Lessen zoals deze hebben de zeventig buitengewone mensen die in dit boek aan de orde komen door schade en schande geleerd. We hebben het over de meest tot de verbeelding sprekende entrepre-neurs, de mensen achter de ontwrichtende bedrijven die ons cultu-rele landschap hebben gevormd.
We hebben het over niemand minder dan mensen als: Bill Gates, Mark Cuban, Howard Schultz van Starbucks, Reed Hastings van Netflix, Angela Ahrendts van Apple, Eric Schmidt van Google, Ma-rissa Mayer van Yahoo, Brian Chesky van Airbnb, Susan Wojcicki van YouTube, Daniel Ek van Spotify, Melanie Perkins van Canva, Wences Casares van Xapo, Sara Blakely van Spanx, Franklin Leo-nard van de Black List, Payal Kadakia van ClassPass, Luis von Ahn van Duolingo, Mariam Naficy van Minted, Danny Meyer als op-richter van Shake Shack, Tristan Walker van Walker & Company, ontwerper Tory Burch, investeerder en filantroop Robert F. Smith, en mediamogol Arianna Huffington.