De grootste uitdaging waarvoor de meeste leiders zich gesteld zien, is hoe ze lastige dingen op een menselijke manier kunnen doen.
Leiders moeten beslissingen nemen die ingrijpen in het leven van mensen. Zo moeten ze mensen vertellen dat de promotie aan hun neus voorbijgaat. Ze moeten beslissen een kantoor te sluiten, een project te annuleren of een niet zo populaire verandering door te voeren. Ze moeten mensen stevige feedback geven of iemand vertellen dat hij zijn baan kwijt is.
Alle leiders moeten dingen doen die een negatieve uitwerking op anderen hebben. En dat is lastig. Dat is lastig omdat wij als mensen van nature goed zijn. Het ligt in onze aard om goed te willen doen en we willen anderen geen pijn doen.
De behoefte om lastige dingen op een menselijke manier te doen bestaat al veel langer. Maar deze behoefte is de laatste tijd wel toegenomen. Werknemers verlangen tegenwoordig een goede werkervaring. Ze willen verbinding voelen en gewaardeerd worden. Ze willen het gevoel hebben dat iemand voor hen zorgt en om hen geeft. Daar zijn leiders voor nodig die in staat zijn om een menselijkere werkervaring te creëren. Wanneer leiders zo’n ervaring weten te bewerkstelligen, zullen mensen gedijen en beter presteren.
Dit roept een belangrijke vraag op: hoe doe je als leider de lastige dingen die gepaard gaan met de verantwoordelijkheid van leiderschap en hoe blijf je tegelijkertijd een goed mens en haal je het beste in anderen naar boven?