BESTELLEN
BESTELLEN

* Gebaseerd op Hebban waardering

4.5 / 5 *

BOEKENAUTEURSNIEUWSTHRILLERABONNEMENT

De oprichter van Peerby neemt je mee op een reis langs de hoge toppen en diepe dalen van de start-upondernemer 

In 2012 richt Daan Weddepohl Peerby op, een website waar mensen spullen kunnen lenen en uitlenen. Met Peerby wil hij de negatieve impact van de productie van spullen verminderen, door delen gemakkelijker en leuker te maken dan kopen. Het platform is een groot succes, maar het achterliggende businessmodel blijkt niet te werken. Er komt gewoon te weinig geld binnen om het bedrijf draaiende te houden. 

Openhartig vertelt Weddepohl over de zoektocht naar een nieuw verdienmodel, het vinden van investeerders, het ontslaan van medewerkers en het opnieuw opbouwen van zijn bedrijf. 

Gebonden | 256 p. | ISBN: 9789400511170  | € 20,99

Daan Weddepohl  is alumnus van Rockstart, Techstars London en het Founder Institute. Tijdens het 2012 Clinton Global Initiative in New York won hij €100.000 bij de Green Challenge, een internationale duurzaamheidscompetitie. Met zijn bedrijf Peerby wist hij al miljoenen mensen te bereiken over de hele wereld en haalde hij meer dan €5.000.000 aan financiering op. 

NIEUWSBRIEFOPEN FRAGMENT
INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEFBESTELLEN

Meer lezen?

99 redenen om te stoppen, en toch door te gaan

CEO EN OPRICHTER VAN PEERBY

DAAN WEDDEPOHL

‘EEN BOEK OM TE BINGELEZEN.’

BESTELLEN

* Gebaseerd op Hebban waardering

Helpt mensen ontspannen en ontwikkelen

BESTELLEN

Een eerlijk en inspirerend verhaal over de uitdagingen die je als startup op je pad vindt

Exemplarisch voor iedere start-up en beginnende ondernemer

Peerby is één van Nederlands meest geprezen start-ups

FRAGMENT

Lees een voorproefje uit 99 redenen om te stoppen, en toch door te gaan.

Mijn leven staat de afgelopen jaren op zijn kop. Ik werd geciteerd door The Guardian, Forbes en The Economist, en The New York Times schreef over mijn levensverhaal. Vanwege mijn vermeende prestaties ben ik toegesproken door Bill Clinton en heb ik af en toe meetings met Al Gore. Ik was te gast als adviseur en expert op 10 Downing Street, bij de Tweede Kamer en ministeries, multinationals, investeringsfondsen, gemeentes en bij de eu, de ec en de oecd. Mijn bedrijf stond de afgelopen jaren in de wereldwijde lijst van ‘exponentiële organisaties en bedrijven’ die ongeremd groeien. Onze notering was hoger dan die van Facebook en Twitter. Ik werd uitgenodigd als spreker in vijftien landen over de hele wereld. We werden genomineerd en wonnen meer prijzen dan ik kan tellen. Onze eerste grote investeringsronde haalde het achtuurjournaal. Onze crowdfunding vestigde een nieuw record. We waren ’s werelds grootste en succesvolste platform voor het delen van spullen. En misschien wel het hoogtepunt: de naam van mijn bedrijf was het juiste antwoord op een kruiswoordpuzzel in de Volkskrant.

Alle eer en aandacht leidt bij mij nog steeds tot het impostor syndrome, het gevoel dat je elk moment door de mand kunt vallen, omdat je zelf het idee hebt dat wat je doet niet zo bijzonder is en dat je al die aandacht niet verdient. Ik heb gewoon heel veel geluk gehad, denk ik weleens. Maar ik moet misschien de invloed van mijn eigen inspanningen niet helemaal wegvlakken; misschien heb ik wel een bepaalde vaardigheid of kennis ontwikkeld. Maar wat is die vaardigheid precies? Wat is het geheim van mijn geluk? 

Mensen die dat proberen te achterhalen, vragen bijna altijd: ‘Hoe ben jij eigenlijk begonnen?’ Men vermoedt kennelijk dat daar ergens de oplossing zit. Er schuilt een enorme magie in iets beginnen. Wat is het geheime recept om een begin te brouwen? Er moet toch een soort stappenplan zijn voor een succesvol begin? Een logische opeenvolging van stappen die maken dat iets begint en dan goed gaat. En zijn het geen stappen dan is het misschien iets anders. Je moet eerst wachten op een fantastisch idee of op iemand die je moet kennen, op iets wat je moet kunnen. Is er niet een goedkeuring die je eerst nodig hebt? Waarom lukt het sommige mensen om vanaf nul een groot project van de grond te krijgen en komt een ander er maar niet toe? Wat doen die mensen toch die succes hebben? Hoe beginnen ze? 

E-BOOK

OVER DE AUTEUR

DAGBOEK VAN EEN VAN NEDERLANDS MEEST GEPREZEN START-UPS

BESTELLEN

VOOR ONDERNEMERS – OF MENSEN DIE EROVER DENKEN OM EEN BEDRIJF TE STARTEN – EN IEDEREEN DIE BINNEN ZIJN ORGANISATIE TE MAKEN KRIJGT MET GROTE VERANDERINGEN.