In business

Creëer een business die voor jou werkt

Leer ondernemen zonder gek te worden met de hulp van businesscoach Aranka van der Voorden

Samenvatting

‘Alles van A tot IN BUSINESS om te ondernemen zonder gek te worden.’
Is werken voor een baas ook nooit jouw ding geweest? Stroomt door jouw lijf ook ondernemersbloed en ben je altijd bezig met nieuwe kansen en mogelijkheden? Dan is dit boek voor jou; de ondernemer to be, de ondernemer die al langer bezig is en de ondernemer die net weer opnieuw begonnen is met iets nieuws. Serial entrepreneur Aranka van der Voorden heeft met In Business het boek geschreven dat ze had willen lezen voordat ze startte met ondernemen, en dat ze in haar boekenkast miste als founder van drie bedrijven: het handboek voor de (online) ondernemer.
In dit boek geven Aranka en haar tribe van twaalf ondernemers je concrete tips, handvatten, oefeningen en testcases uit de praktijk. Van winstgevende funnels bouwen en waardevolle community’s opzetten tot hoe je succesvol faalt: alles in de ondernemers-journey komt aan bod zodat jij vandaag nog ontslag neemt als medewerker van je eigen bedrijf en morgen verdergaat als de CEO van een bedrijf dat voor jóú werkt.

Goed om te weten

  • Aranka heeft meer dan 28k volgers op Instagram
  • Ze geeft lezingen, trainingen en cursussen op het gebied van ondernemen
  • Heeft een master of science in pr en communicatie
  • Was winnares van de Viva400-award in de categorie online

Specificaties

Specificaties

ISBN: 9789400513082
NUR: 801
Type: Gebonden
Auteur(s): Aranka van der Voorden
Prijs: 24,99
Aantal pagina's: 256
Uitgever: Lev.
Verschijningsdatum: 20-04-2021

Specificaties

ISBN: 9789044932041
NUR: 801
Type: E-book
Auteur(s): Aranka van der Voorden
Prijs: 11,99
Aantal pagina's: 256
Uitgever: Lev.
Verschijningsdatum: 20-04-2021

Specificaties

ISBN: 9789046174494
NUR: 801
Type: Luisterboek
Auteur(s): Aranka van der Voorden
Voorlezer: Dafne Holtland
Prijs: 15,99
Uitgever: Lev
Verschijningsdatum: 01-06-2021

Meet The Experts

In het boek vind je naast testcases uit de praktijk en gratis downloads ook concrete tips van experts die vanuit hun eigen superpower opereren binnen verschillende onderdelen van het ondernemerschap.

Mindsetcoach Nadja van Osch

De kracht van de mind kent Nadja van Osch maar al te goed. Ze helpt als mindsetcoach dagelijks mensen het beste uit zichzelf te halen door liefde boven angst te verkiezen in hun leven en in hun business. Dat liefde en angst zo’n grote rol spelen bij het nemen van zakelijke beslissingen was voor mij echt een eyeopener. Denk maar aan beslissingen die zijn genomen uit angst voor de reacties van anderen of omdat je je zorgen maakt over je reputatie. Door aan jezelf te werken kun je leren om ondanks die angsten – die we allemaal hebben – een keuze te maken vanuit liefde. En dan kan er nog steeds iets misgaan, maar de basis zit dan goed. Ik gebruik Nadja’s mindsetadviezen nog dagelijks wanneer ik vastloop en daarom vroeg ik haar om tips voor een sterkere mindset. Deze tips zullen bij iedere ondernemer op de lange termijn zorgen voor meer resultaat.

Community-expert Emilie Sobels

Als het gaat om het bouwen van een community is er in mijn ogen maar één echte expert: Emilie Sobels. Haar bedrijven Hashtag Workmode, een female focused coworking space, en The Self-Made Summit, hét businessevent voor ambitieuze vrouwen, zijn beide gefundeerd op een sterke community die elkaar helpt. Zelf kan ik dagelijks de magie daarvan ervaren op mijn werkplek bij Hashtag Workmode. De  locatie is top, het kantoor is #interiorgoals, maar alleen al voor die community zou ik betalen. Er gaat niets boven een groep vrouwen met een eigen bedrijf die elkaar volledig ondersteunen. Je hebt er in één klap een kantoor vol ‘collega’s’ bij en dat maakt ondernemen een stuk minder eenzaam. Naast haar bedrijven heeft Emilie op Instagram ook een community van duizenden volgers aan zich weten te binden. Dat community bouwen heeft ze dus goed onder de knie. Ik vroeg haar naar haar ultieme tips voor hoe je een community begint, voedt en laat groeien.

Superpowercoach Merel van der Wouden

Werken in je zone of genius, ondernemen met jouw unieke talent: het klinkt zo makkelijk en toch is dat voor veel mensen niet zo. Want wat is dan jouw specifieke talent? En kun je rondom één enkel talent wel een hele business bouwen? Ik weet het wel zeker. Merel van der Wouden is daar een perfect voorbeeld van. Ze was ooit mijn eerste coachee en kwam bij mij met de ambitie om te gaan ondernemen. Ze was altijd succesvol in haar werk geweest, maar door volledig te gaan ondernemen in haar zone of genius is ze pas echt gaan vliegen. Dat gun ik iedereen en dus vroeg ik Merel naar het verschil tussen ‘gewoon werken’ en werken vanuit je zone of genius, en haar ervaringen met die zone of genius als uitgangspunt gebruiken voor het opzetten van een nieuw bedrijf.

Franchise-expert Ilse van de Steege

Je wilt wel ondernemen, maar je hebt gewoon nog niet hét idee waar jij de markt mee gaat veroveren. Daar kun je op gaan zitten wachten, maar je kunt ook gebruikmaken van het idee van iemand anders. Insert ‘de franchise’. Je hebt er ongetwijfeld weleens van gehoord, maar wat is het precies en hoe gaat dat in zijn werk? Ilse van de Steege is succesvol franchisenemer en vertelt mij er alles over.

Salesexpert Tineke Zwart

Alle geheimen van het verkopen van wat je maar wilt zo, hoppa, voor het oprapen. Doe er je voordeel mee, want mijn wens met dit boek is dat iedereen het optimale uit zijn ondernemerschap haalt en met zijn omzetcijfers door het plafond heen knalt. Ik heb mijn visie op sales en hoe ik dat aanpak al gedeeld en nu trek ik er ook nog een salesexpert bij: onlinemarketing- en businesscoach Tineke Zwart. Ik heb zeker succesvolle ervaringen met funnels, maar Tineke ís de funnel. Het is haar zone of genius. Waar ik in mijn carrière ben gegroeid door het bouwen van community’s, is Tineke groot geworden met het bouwen van funnels. In dit hoofdstuk vind je zeven tips die ervoor zorgen dat je niet in bekende valkuilen stapt en jouw funnel strakker dan strak wordt.

Talentagent Celeste Izelaar

In het vorige hoofdstuk hebben jullie alle ins en outs kunnen lezen van influencermarketing. Maar wel allemaal vanuit mijn point of view. Als influencer en als brand, maar vaak zit er nog een derde partij aan de tafel: een agency of agent. Om jullie een compleet beeld te geven, heb ik ook nog mijn manager Celeste Izelaar het hemd van het lijf gevraagd. Zij is online talent manager en met haar kennis en skills helpt ze creatieve onlineondernemers en -creators, met een onlinepubliek naar de next level. Ze noemt hen bewust geen influencers, omdat dit eigenlijk de mensen met wie ze werkt tekortdoet. Ze zijn allemaal veel breder bezig. Het zijn ondernemers met een bepaalde expertise. Celeste heeft naast haar ervaring als online talent manager ook gewerkt bij een brandconsultancy en influencermarketingagency. Ze kent de branche dus vanbinnen en vanbuiten en heeft nog wel wat tips die nuttig kunnen zijn voor ondernemers die hun persoonlijke merk willen versterken of ondernemers die voor hun bedrijf meer en beter gebruik willen maken van influencermarketing.

Structuurexpert Shelley Barendregt

Je hebt ideeën genoeg voor je bedrijf, maar momenteel he-le-maal geen tijd om ze uit te voeren, want enorm druk. Met een hele berg klanten, administratie en sociale media die altijd up-to-date moeten zijn, lijkt er helemaal geen tijd voor nieuwe dingen. Herkenbaar? Het goede nieuws is dat daar met een aantal aanpassingen en investeringen makkelijk iets aan te doen is. Shelley Barendregt is je go-to girl als het gaat om het efficiënter inrichten van je werkdag en je bedrijf. Ze begon haar carrière bij Jogha en Fitgirlcode, waar ik van haar leerde dat de boel een beetje opgeruimd houden niet genoeg is. Juist voorkomen dat het een zooitje wordt, dat is waar je de winst pakt. En een gestroomlijnde interne organisatie zorgt ook voor een extern glad plaatje en dus voor het aantrekken van de juiste klanten. Inmiddels is ze met  haar gave om te structureren haar eigen bedrijf begonnen en helpt ze nu onder de naam Hashtag Lifegoals, ondernemers met het aanbrengen van structuur in hun bedrijf. En dat bespaart haar klanten bakken met tijd en dus geld. Shelley gaf mij zeven structuurtips waar iedere ondernemer meteen mee aan de slag kan.

Businessexperts Caroline Glasbergen én Merel von Carlsburg

Stoppen is naar mijn idee een essentieel onderdeel van ondernemen, en toch hebben ondernemers hier meestal moeite mee. Het voelt vaak als falen, maar dat is volledig onterecht. Soms, wat zeg ik, meestal is het juist een stap naar groei. Je hoeft niet alleen te stoppen als de boot aan het zinken is, je kunt er ook voor kiezen om van de boot af te springen omdat er een andere langskomt waar jij op dat moment veel liever op zit. Ik heb in het vorige hoofdstuk al uitgebreid mijn two cents gegeven over stoppen, maar omdat stoppen vele gezichten heeft, vond ik het belangrijk om niet één testcase, maar twee testcases over dit onderwerp toe te voegen. Ik interviewde ondernemers Caroline Glasbergen én Merel von Carlsburg over stoppen en wat het hun gebracht heeft.

Leesfragment

Voorwoord

Mijn eerste echte baan na mijn studie was als socialmediamanager bij een Rotterdams bedrijf dat on- en offline schoenen verkocht. Hoe ik die baan heb gekregen, snap ik zelf ook nog steeds niet. Sowieso door een flinke portie bluf, want mijn enige ervaring was dat ik zelf (te veel) op sociale media zat. Eigenlijk ook weer precies genoeg ervaring, nu ik er zo over nadenk, want niemand daar had enig idee wat ze met sociale media konden doen. Alleen dat ze er iets mee moesten was helder. En ik? Ik ging dat wel even cheffen.
De eigenaar van het bedrijf was zo’n typische ‘baas-baas’ naar wie iedereen luisterde. Alles wat hij zei werd als waarheid aangenomen en iedereen sprong op als hij binnenkwam. Ik vond het fascinerend. Mijn inner feminist vond er ook wel wat van en voelde veel weerstand tegen die cultuur, maar tegelijkertijd was deze man wel een rasondernemer en ik wilde zo veel mogelijk van hem leren.
Op een dag kwam hij het kantoor binnen, liep in een rechte lijn naar mijn bureau en zei: ‘Twittermeisje (je snapt de reserveringen van mijn inner feminist), ik heb tienduizenden ugg’s (nu niet meer zo hot hot hot, maar toen moest iedereen deze schoenen hebben) ingekocht voor de allereerste ugg-outlet van Europa. Ik huur de mooiste locatie van Rotterdam en jij moet hierover twitteren zodat heel het land het weet.’ En weg was hij. Ik wist niet of ik moest lachen of huilen, want ik had geen idee hoe ik het hele land moest bereiken met Twitter. #help? Eén ding was zeker: I was not equiped for the job.

Dit is gelukkig niet het einde van het verhaal. Mijn redding bleek te zijn dat ik zelf de eigenaar was van twaalf paar ugg’s (geen grap). Ik was dat meisje dat met haar moeder naar een willekeurig industrieterrein in Amsterdam reed en uren in de rij stond voor een paar tientjes korting op deze schapenwollen stappers.
Ik was dus de ideale klant! Ik bedacht dat ik online een community moest gaan zoeken die mij kon helpen. En die bestond! De ugg-Lovers Hyvespagina had maar liefst 300.000 fans. Ze bespraken alles over… ugg’s.
Van welke nieuwe modellen en kleuren er wel in Amerika en niet in Nederland te koop waren, tot wanneer er ergens korting te vinden was (die krengen waren echt duur). Ik stuurde de moderator een berichtje en vroeg haar om hulp. Voor een paar gratis ugg’s zou zij de outlet op haar pagina onder de aandacht brengen. Ze ging akkoord en deze tactiek liep als een trein, maar het was niet genoeg. Ik moest zeker weten dat die mensen uit het hele land ook daadwerkelijk zouden komen. Dus liet ik honderden gouden vip-tickets drukken, die gewonnen konden worden. Wat je won? Korting kon ik niet geven, dus bedacht ik dat je hiermee de rij kon omzeilen en als eerste los kon gaan in de outlet. Hiermee manifesteerde ik meteen het idee van een enorme rij. Het werd zo’n groot succes dat de media met grote ploegen voor de deur stonden.
Twittermeisje werd tijdelijk mediameisje en voor ik het wist stond ik daar, 23 jaar jong, aan PowNews uit te leggen dat er echt geen konijntjes werden doodgeknuppeld voor een paar ugg’s. Toen de outlet na drie maanden dichtging, hadden we in die paar maanden meer bezoekers getrokken dan de Euromast in een heel jaar.

 

Gerelateerde artikelen