Josje Smeets – hoe houd je je goede voornemens vol?

Hoe houd je je goede voornemens vol? Zes tips.

Neem je voor om goede voornemens te maken

In mijn vorige blog sprak ik uitgebreid over het nut van goede voornemens. Het maken ervan maakt namelijk gelukkig! Goede voornemens zijn persoonlijke doelen die leiden tot een gelukkiger, gezonder of bewuster leven. Als je stapjes zet richting je doel verhoogt dit je zelfvertrouwen en het stemt je positief.

Klinkt goed, toch? Maar wat nu als jouw goede voornemens keer op keer, -jaar in, jaar uit-, mislukken? Wie weet had jij je dit jaar voorgenomen juist géén goede voornemens te maken?

Lees dan vooral even door. Want als je onderstaande tips in acht neemt, zul je je goede voornemens zeker weten volhouden.

Zes tips om je goede voornemens ook echt vol te houden

  1. Zorg ervoor dat je jezelf realistische doelen stelt. Je goede voornemens zouden eigenlijk SMART moeten zijn. Denk goed na over wat realistisch en haalbaar is. Probeer je al jaar in, jaar uit hetzelfde doel te bereiken? Zoals een aantal kilo’s afvallen? Kijk dan nog eens kritisch naar dit doel. Waarschijnlijk leg je de lat veel te hoog. Probeer het doel eens te halveren. Wil je bijvoorbeeld 10 kilo afvallen? Start in plaats daarvan met 5 kilo minder. Dat maakt dat het doel om af te vallen opeens veel gemakkelijker lijkt. Hoe gemakkelijker je voornemen, hoe groter de kans dat je het voornemen ook echt zult oppakken.
  2. Hang een deadline aan je voornemen. Probeer ook nu weer realistisch te zijn. Plan je deadline niet te vroeg, want dan ga je bij voorbaat al peentjes zweten, maar plan je deadline ook zeker niet te ver in de toekomst. Stel je wilt die 5 kilo afvallen en je hoopt pas op 1 januari 2022 op je streefgewicht te zitten. Dat doel is zo ver in de toekomst, dat de kans groot is dat je vanaf 1 januari 2021 vrolijk zult doorsnaaien. Bij een verre deadline ontbreekt de urgentie. Het creëren van noodzaak is echter een belangrijke voorwaarde om een voornemen te laten slagen. Denk daarom altijd goed na over het ‘waarom’ van je voornemen (je wilt bijvoorbeeld gezond oud worden) en informeer zoveel mogelijk mensen over je plannen. Dit draagt ook bij aan het gevoel van noodzaak. Je wilt jezelf immers bewijzen aan die anderen, toch?
  3. Regel support. Zoek steun van tools of andere mensen die je kunnen helpen bij het behalen van je goede voornemens. Wil je bijvoorbeeld meer sporten? Wellicht heb je een goede vriend of vriendin die met je mee wilt doen? Of misschien is er iemand die elke week even bij je incheckt en aan je vraagt hoe het sporten je vergaan is? Ook professionele hulp (zoals een personal trainer of een diëtist) is een vorm van support die vaak enorm effectief is bij het behalen van je doelen.
  4. Neem je goede voornemens op. Elk jaar opnieuw spreken mijn gezinsleden en ik onze voornemens op 1 januari in via de dictafoon op onze telefoon. Op oudjaarsdag van datzelfde jaar luisteren we de opname terug. Het effect hiervan? We zijn veel bewuster met onze voornemens bezig. We weten immers dat we ons er zelf weer mee confronteren. Bovendien is het afluisteren altijd weer een speciaal moment.
  5. Maak goede voornemens die goed bij jou passen. In het boek Happy in 100 dagen ga je tijdens het zelfonderzoek uitgebreid aan de slag met het stellen van goede doelen speciaal voor jou. Hoe beter het doel bij jouw persoonlijkheid past, des te groter de kans dat je het volhoudt.
  6. Falen mag. Wees niet boos als het niet in 1 keer lukt. Falen is je beste leerweg. Leer van je fouten en begin opnieuw. Geef vooral niet op. Jij kunt dit!

Jij weet dus wat je te doen staat vandaag. Alsnog goede voornemens maken. Want dan is een happy 2021 gegarandeerd.

Liefs, Josje

Josje Smeets is gelukspsycholoog en auteur van het boek Happy in 100 dagen. In dit boek leert Josje je over het stellen en naleven van persoonlijke doelen die leiden tot een leven lang geluk.

Op deze pagina

Gerelateerde artikelen

Kunst of namaak?

“Wij gaan naar het museum om kunst te…

Blog
Lees meer