Korting geven als snelle oplossing
Ik schraapte alle moed bij elkaar en belde een van de mensen die al sinds lange tijd in Let’s Go-gidsen adverteerde, een zekere Steven, die een reisbureau had. Vanaf het moment dat hij zijn mond opendeed, was het duidelijk dat hij woest was. ‘Aanvankelijk was ik blij om te zien dat mijn reisbureau in de boeken vermeld werd, los van mijn advertenties,’ gromde hij. ‘Maar toen zag ik dat de vermelde contactinformatie achterhaald was. Om ervoor te zorgen dat uw lezers mij konden bereiken, moest ik honderden dollars betalen om oude post en e-mailadressen aan te houden.’ Ik legde vriendelijk uit dat de advertentiewerving en de redactie twee gescheiden afdelingen waren; ik kon wel instaan voor de nauwkeurigheid van de advertenties, maar ik had geen invloed op de inhoud van de boeken zelf. Steven maalde daar niet om. Ter compensatie voor de fout van de redactie eiste hij een korting op de prijs die hij voor de advertentie moest betalen en hij dreigde geen nieuwe advertentie te plaatsen als ik daar niet mee akkoord ging. Ik had met hem te doen en gaf hem een korting van 10 procent. Dit was een schending van het Let’s Go-beleid dat in mijn contract vermeld stond en dat elke korting verbood die niet in onze mediamap vermeld stond. Deze fout was de eerste in een lange rij.
Anderen helpen ten koste van jezelf
Nadat ik contact had opgenomen met enkele tientallen cliënten, had ik nog drie keer een korting gegeven en maar heel weinig contracten binnengehaald. En dat werd een ware kwelling toen ik hoorde dat Let’s Go bij elke editie 95 procent nieuwe cliënten had. Niet alleen bracht ik geen nieuwe inkomsten binnen, maar als een cliënt geld terugeiste van de advertentie van het jaar daarvoor, gaf ik daaraan toe. Zo werd ik de eerste werknemer die geld weggaf dat al in de boeken stond. Omdat ik meevoelde met cliënten en op elke manier probeerde tegemoet te komen aan hun behoeften, hielp ik hen ten koste van mezelf – en zeker ten koste van het bedrijf. Het was een ramp en ik wilde ontslag nemen.