Q&A met dr. Becky Kennedy

In Het goede in ons deelt dr. Becky Kennedy haar kijk op het ouderschap, compleet met praktische handvatten, zodat ouders vanuit een plek van onzekerheid en zelfkritiek naar een plek van vertrouwen kunnen komen. We hebben haar een aantal vragen gesteld over het boek, naar de verbinding en welke vraag ouders het meeste stellen.

‘Met haar unieke stem is dr. Becky een absolute verademing voor alle ouders die snakken naar intelligent opvoedadvies.’ – Anna van den Breemer, auteur en journalist bij de Volkskrant

‘Een must-read voor iedereen die opvoeden lastig vindt (en wie niet).’ – Shifra Jumelet, influencer en blogger acupoflife.nl

Waarom dit boek?

Ik heb Het goede in ons geschreven om ouders eindelijk een handboek te geven waarmee ze zich gesterkt, zelfverzekerd en toegerust voor hun taak voelen. Het boek biedt een kader om na te denken over ‘opvoeden voor de lange termijn’ en is ook een naslagwerk voor een stapsgewijze begeleiding voor lastige situaties zoals driftbuien, slaan, rivaliteit tussen broers en zussen, liegen, verlegenheid enzovoort. Opvoeden is een lange reis en dit boek zal voor ouders net zo relevant zijn op het moment dat ze het aanschaffen als jaren later. Ouders zullen niet elk hoofdstuk op hetzelfde tijdstip nodig hebben, maar op een bepaald moment wel allemaal een keer! Het is mijn doel ouders de hulpmiddelen te geven om hun gezag te belichamen en een sterkere band met hun kinderen te bevorderen, en ja, dit kan allebei tegelijkertijd. Mijn boek bevat geen hergebruikte Instagram-onderwerpen. Je gaat niet zeggen: ‘Dit heb ik al eerder gelezen,’ maar: ‘Wauw, hier zat ik nu precies op te wachten.’

Wat is de bedoeling achter Het goede in ons?

Het principe van innerlijke goedheid is de drijfveer achter al mijn werk en achter alles wat we bij Good Inside doen. We zijn in essentie meelevend, liefdevol en ruimhartig. Door de overtuiging dat kinderen en ouders in wezen goed zijn, kunnen we gedrag als een uiting van behoeften zien en niet als hun identiteit, vooral tijdens moeilijke of zwaarbeladen momenten. Als we tegen onze kinderen zeggen: ‘Je bent een goed kind dat het moeilijk heeft… Ik ben bij je, ik ben er voor je,’ zullen ze eerder empathie voor hun eigen problemen kunnen opbrengen, waardoor ze hun emoties kunnen reguleren en in de toekomst betere beslissingen kunnen nemen.

Waarom ben je een voorstander van het stimuleren van veerkracht boven geluk?

Geluk is een van de vele emoties die we ervaren. Veerkracht daarentegen is een eigenschap die ons in staat stelt om te gaan met de uiteenlopende tegenslagen die we in de loop van ons leven tegenkomen.

Wanneer we het leed van onze kinderen wegnemen of het door instant geluk vervangen, leren we onze kinderen: ‘Als je van slag raakt in het leven, ren dan weg! Zoek onmiddellijk iets om je leed te verhelpen, want deze ongemakkelijke gevoelens binnen in je zijn gevaarlijk. Mensen zullen er niet voor je zijn in moeilijke tijden. Doe alles wat je kunt om van dat leed af te komen.’ Het is interessant dat de meerderheid van ongezonde copingmechanismen bij volwassenen voortkomt uit de hoop om leed volledig te kunnen elimineren in plaats van het te verzachten. Als we ons richten op veerkracht leren we onze kinderen dit: ‘Je kunt erop rekenen dat mensen er voor je zullen zijn wanneer je van slag bent. Je zult je wat beter gaan voelen als je iemand hebt die je tot steun is. En als je je door zoiets moeilijks hebt heengeslagen, zul je je zó sterk voelen. Door die gevoelens van sterkte zul je je opgewassen voelen tegen de uitdagingen van deze wereld.’

Veerkracht stelt ons in staat lastige situaties, donkere momenten en heftige gevoelens te verdragen, en de paradox is dat veerkracht het ontstaan van geluk mogelijk maakt.

Waarom is het voor ouders nooit te laat om de band met hun kinderen te repareren?

Onze opvoeding hoeft niet te worden bepaald door onze momenten van strijd. Die zou moeten worden bepaald door de vragen: of we ná de strijd al dan niet verbinding maken met onze kinderen, of we proberen te onderzoeken hoe die momenten van strijd voor hen aanvoelden en of we werken aan het repareren van de breuk in de relatie. Door te repareren kunnen we opnieuw verbinding maken. En als we opnieuw verbinding maken met onze kinderen nemen we hun eenzaamheid tijdens hun leed weg. Dit maakt de weg vrij voor herstel en groei.

Hoe kan ik het beste beginnen om na een nare gebeurtenis de verbinding met mijn kind te repareren?

Reparatie is lastig. Het roept onze eigen nood en schuld in ons op. Maar reparatie is van cruciaal belang.

De eerste stap om opnieuw verbinding met je kind te maken na een nare gebeurtenis is…  weer verbinding te maken met jezelf en jezelf te repareren. Totdat we onze eigen basis weer terugvinden en we weer contact maken met onze eigen innerlijke goedheid achter ons lastige moment, hebben we niets te bieden om de verbinding met onze kinderen weer aan te gaan. We moeten onszelf repareren, wat betekent dat we onze eigen innerlijke goedheid achter ons verre van ideale gedrag weer moeten hervinden. Hierna kunnen we hetzelfde doen voor ons kind.

En hoe repareren we de verbinding met ons kind? Benoem wat er is gebeurd, bied je verontschuldigingen aan voor je gedrag, zeg tegen je kind dat het niet diens schuld was en vertel waar je aan wilt gaan werken om het de volgende keer anders te doen.

Als je een script nodig hebt, dan kan ik je helpen. Hoofdstuk 5 in mijn boek Het goede in ons geeft je de woorden die je nodig hebt voor een efficiënte en doeltreffende reparatie met je kind.

Wat is de vraag die ouders het meest aan je stellen?

Telkens weer hoor ik: ‘Ik weet wat voor ouder ik níét wil zijn, maar ik weet niet hoe ik de ouder moet worden die ik wél wil zijn… Kun je me helpen?’ En mijn eerlijke antwoord is: ‘Ja. Het goede in ons biedt zowel een ander systeem als een reeks praktische, uitvoerbare strategieën om dat systeem in het dagelijkse leven toe te passen, zodat ouders zich meer verbonden gaan voelen met hun kinderen en meer vertrouwen krijgen in zichzelf. Eindelijk een methode die beter voelt én beter werkt, voor iedereen in een familiesysteem.’

Wat is ‘verbindingskapitaal’?

Er is één opvoedstrategie die ik boven alle andere aanbeveel, omdat het de ultieme strategie is voor het opbouwen van verbindingskapitaal: ‘Spelen Zonder Telefoon-tijd of szt-tijd!

szt-tijd is de ultieme strategie om verbindingskapitaal op te bouwen. Wat verbindingskapitaal is? Het is de manier waarop we onze relatie met ons kind opbouwen. Ik denk vaak aan het opbouwen van verbindingskapitaal met kinderen, want het helpt onze kinderen de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben voor het leven én het helpt met het opbouwen van de ‘rekening’ die we door de jaren heen aanspreken. Als ouders zijn we ‘grootverbruikers’ van verbinding, aangezien we onze kinderen vaak moeten vragen dingen te doen die ze niet willen doen en ze onze regels moeten respecteren wanneer ze daar niet echt zin in hebben. Daarom kunnen we als ouders maar beter nog grotere ‘verbindingsbouwers’ zijn.

szt-tijd is een extreem effectieve manier van verbinding opbouwen. Gedurende de 10-15 minuten szt-tijd tank je je kind bij met jouw aandacht en respect. Deze minuten kunnen de ouder-kindrelatie meer dan wat dan ook verbeteren.

Wat is dat ene kleine ding dat het grootste verschil kan maken?

Ga vandaag nog naar je kind toe en fluister het in zijn oor: ‘Ik hou zoveel van je. Ik wil er zeker van zijn dat je dat weet.’ Wanneer je fluistert, breng je een speciale, intieme verbinding tot stand en door een onverwachte uiting van liefde voelt je kind zich veilig en geborgen in de wereld, en dit is de basis voor de gezonde ontwikkeling en groei van een kind.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe boeken in november 2022

Ben jij benieuwd naar de nieuwe boeken die in november bij A.W. Bruna Uitgevers verschijnen? Lees dan snel verder!

Blog
Lees meer