PR, hoe doe je dat nu eigenlijk?

Sinds begin dit jaar werk ik voor A.W. Bruna Fictie en Orlando en doe ik de publiciteit voor de boeken die bij dit fonds uitkomen. Een heerlijke baan, maar ik zie soms boeken aan mijn neus voorbij gaan en denk dan waarom krijgt dit prachtige boek nu niet meer aandacht? Ik troost me met de gedachten dat heel veel boekenvakkers die moeten denken.

De laatste tijd kom ik steeds meer artikelen in de media tegen over hoe het komt dat een boek een hype wordt. Ok, dat Dan Brown goed verkoopt, dat snap ik wel. Daar heeft iedereen een paar jaar op zitten wachten na de vorige hype. Maar 50 tinten vind ik weer een heel ander verhaal, waar komt deze hype ineens vandaan en waarom verkoopt dit boek zo goed? En hoe komt het dat de klassieker Stoner een hype wordt? En hoe komt het dan sommige boeken het helemaal niet doen? Ligt dat aan de organisatie, aan het uitgeven, aan de promotie?

Zo langzamerhand kan ik er geen peil meer op te trekken. Verkoopt een goed boek gewoon zichzelf? Zo kan ik uren door mijmeren. Zo deed ik dit ook tegen een vriend die net camping De Lievelinge in Vuren heeft gekocht tijdens een kampvuur en een wijntje. Boeken geven altijd een goed gesprek. Maar dit gesprek werd heel erg leuk. Aan het einde van de avond had ik een oud caravannetje gekregen midden op het terrein. Deze gaan we helemaal opknappen. Beplakken met boekomslagen, binnen komt een heerlijke stoel en een schemerlamp alsof je in je eigen huiskamer zit en planken vol met onze prachtige boeken. ‘Lievelingsboeken’ ga ik ze noemen. Van dit project krijg ik weer helemaal energie. Deze zomer ben ik de hele zomer (weer of geen weer) te vinden op de camping en dan ben ik benieuwd welke boeken er geleend gaan worden en waarover gepraat gaat worden. Dit moet toch haast wel goede verhalen gaan opleveren. Wat denken jullie?

Op deze pagina