Gelukseten

22 december 2015

freer7
Stap zeven van Amelia haar tien stappen plan staat in het teken van gelukkiger worden door gezonder te eten.

Zeg je diëten dan denken veel mensen aan hongerlijden, droge blaadjes sla met misschien een plakje tomaat als je wild wil doen, lightproducten zonder smaak… kortom: afzien. Geen wonder dat iedereen na een paar dagen of weken op dieet uit wanhoop alles beginnen te eten wat er in hun blikveld verschijnt.
Amelia probeert dat stigma te doorbreken, gezond eten is juist alles behalve saai en uiteindelijk voel je je beter, lichamelijk én geestelijk als je wat vaker naar een gezonder alternatief grijpt.

Ik heb bij vlagen echt zin in een vette hap, lekker een pizza bestellen, of een pasta carbonara in elkaar flansen. Ik ben dan moe van een dag werken, heb geen zin om moeilijk te doen over wat ik wil eten en wat ik moet koken en ik grijp dan toch sneller naar iets makkelijks, wat er vaak op neer komt dat het vet en ongezond is.
In het hoofdstuk vertelt Amelia het verhaal van een vriend die bij haar kwam eten, trek had in pizza, extreem teleurgesteld was toen ze vrolijk een salade in elkaar flanste (aangezien ze altijd genoeg lekkers in huis heeft kost dat minder tijd dan een pasta maken of een pizza te bestellen), maar vervolgens zo aangenaams verrast werd door de salade, dat hij besefte dat hij niet zo zeer trek had in pizza, als wel in iets vullends, en dat een salade, hoewel vaak wordt gezien als niet een ‘echte’ maaltijd, zijn honger meer dan voldoende kon stillen.

Hier ligt mijn uitdaging, meer gezond eten in huis halen, zodat ik alleen maar wat dingen moet snijden en bij elkaar moet gooien en al een volledige maaltijd bij elkaar heb, én gezonde variaties bedenken op mijn ‘slechte’ lievelingsmaaltijden. Gelukkig geeft Amelia zelf in dit hoofdstuk al wat tips en recepten die ik makkelijk kan maken.
freer71
Je gezondheid hangt in directe verbinding met wat je eet en ik merk dat ik soms best onrustig slaap en vaak last heb van hoofdpijn, kwalen die volgens Amelia makkelijk te verhelpen zijn als je beter let op wat je eet, zelfs stemmingsbuien hangen volgens haar direct samen met hoe en wat je eet. Je hersenen en je spijsverteringskanaal zijn aan elkaar gekoppeld en hoe beter je zorgt voor je goede bacteriën hoe beter je je voelt. Daarentegen zijn zaken als stress, te snel eten en antibiotica de ideale voedingsbodem voor de slechte bacteriën. Goed om te weten en waar ik vanaf nu goed op ga letten.

Nu zijn er zelfs een paar voedingsmiddelen die extra gezond zijn, zo is uit onderzoek gebleken. Hier vallen onder andere blauwe bessen, walnoten, spinazie en vette vis onder.
Aan mijn havermout voeg ik nu blauwe bessen en walnoten toe en vanavond ga ik langs de visboer voor een moot verse vis.
Ben benieuwd hoe lekker ik ga slapen vanavond!

Lees overigens hier, hier, hier en hier onze eerdere avonturen terug!

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *